Zadanie publiczne, które cieszy

Trochę się baliśmy przyjąć ten projekt do realizacji, bo to i pieniądze publiczne i duża odpowiedzialność, a doświadczenie nauczyło nas, że sama chęć, choć najbardziej spontaniczna, może – w konsekwencji – dużo kosztować. 

– „Wniosek jednak powstał, pracowaliśmy nad nim w kilka osób” – wspomina Milena Sielicka, Dyrektor ds. Edukacji. – „To był bardzo wytężony czas pracy i dużo stresu, by tak go napisać, by zawrzeć w nim wszystko, ale też zmieścić się w limitach znaków i nie popaść w zbytni „churaoptymizm”„.

Zaproponowaliśmy Narodowemu Instytutowi Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, to co umiemy najlepiej, czyli poradnictwo w ramach Rządowego Programu Wspierania Rozwoju Organizacji Poradniczych na lata 2022 – 2033.

– „I udało się! Wniosek przeszedł, NIW go zaakceptował, oczywiście nakazał wprowadzić kilka poprawek, ale w sumie zdobyliśmy 99 punktów na 100 możliwych” – dodaje Rafał Bojarski, Dyrektor ds. Bezpieczeństwa w Stowarzyszeniu. 

W pierwsze dwa miesiące zrealizowaliśmy tylko część zadań, skupiając się na opracowaniu systemu monitoringu działań oraz zadbaniu o właściwą obsługę kadrowo-księgową i dobór kadry. 

-„Były więc rozmowy z naszymi ludźmi, szkolenia  spotkania, omawianie szczegółów projektu, zadbanie o logistykę” – mówi Izabela Jarczewska, Prezes Zarządu. – „To było niezwykle istotne, bo projekt jest realizowany zdalnie, ludzie są rozrzuceni po całej Polsce, każdy gdzieś pracuje albo uczy się„.

Wiedzieliśmy, jak ważne jest sprawozdanie przed dotującym z powierzonych zadań i transparentność wszystkich przeprowadzonych działań. Stowarzyszenie stworzyło więc zdalne narzędzia archiwizacji i kontroli każdego projektowego działania wyszkoliło kadrę do jego realizacji i zaczęliśmy… 

Produkować spoty edukacyjne, podcasty, plakaty wirtualne, organizować webinary, udzielać porad w bardzo szerokim zakresie, bo prawnym, doradczo-zawodowym, psychologicznym, resocjalizacyjnym i pedagogicznym. Powstało bardzo wiele artykułów o projekcie, także strona internetowa z chat kanałami i formularzami interaktywnymi, trzeba było zakupić programy i centralę telefoniczną. 

-„Najtrudniejsze było powiedzieć światu, że istniejemy, że jest taki projekt, że nazywa się „Świadomy Obywatel – Prawo do Porady”, zachęcić ludzi by nam zaufali i zaczęli z niego korzystać” – mówi Aleksandra Olszewska, wolontariuszka wspierająca zarządzanie zadaniem. 

Powstało wiele profili na prawie wszystkich dostępnych social mediach, także w języku ukraińskim i po angielsku. 17 stałych profili Pro Civium zaczęło promować projekt. Materiały zachęcające do korzystania zaczęły na nich pojawiać się systematycznie, także w naszym Biuletynie Informacyjnym i w kolejnych wydaniach TeleInfo Pro Civium. 

-„Dziewczyny z Zespołu Promocji zaczęły kontaktować się z organizacjami, urzędami, instytucjami, podmiotami usług społecznych. To było bardzo trudne i czasochłonne” – wspomina Natalia Rojek, projektowa Koordynator ds. Promocji

Z każdym dniem był jednak coraz większy odzew, w promocję projektu zaangażowały się współpracujące z nami urzędy i organizacje. W przestrzeni publicznej zaczęło pojawiać się coraz więcej informacji o projekcie, także na stronach gov.pl i BIP. Wsparły nas ośrodki akademickie i urzędy. 

-„Powiem tak, w ciągu zaledwie czterech pierwszych miesięcy trwania projektu nasz profil na Facebook, który przecież powstał chwilę wcześniej, ma prawie 800 polubień „- cieszy się Agnieszka Wiatr, jedna z odpowiedzialnych za projektową Mapę Porad. 

Słowo „cieszy” jest w Stowarzyszeniu odmieniane przez wszystkie przypadki, bo to słowo klucz. Realizacja projektu, choć to zadanie odpowiedzialne, czasochłonne i wymagające potężnej logistyki, przede wszystkim działaczy organizacji – cieszy, napawa dumą. 

-„Bywa, że rozprawiamy o każdym dodaniu polubienia, w trakcie np. webinaru o każdym dochodzącym uczestniku. Bywa, że obok, w kuluarach stowarzyszenia atmosfera jest jak na giełdzie papierów wartościowych. A tu przecież, na żywo, trwa webinar jednej z koleżanek… „- śmieje się Martyna Milewska, Koordynator Sekcji Edukacji i Promocji. – „My tymi chwilami żyjemy, przeżywamy je emocjonalnie„.

Są też stażyści projektowi. Studenci w ramach stażu projektowego lub wolontariusze organizacji, którzy zdobywają szlify, doświadczenie w organizacji takich przedsięwzięć. 

– „To niezmiernie ważne, aby każdy przeszedł przez wszystkie etapy projektu. Tak budujemy solidną kadrę, która będzie potrafiła podjąć kolejne wyzwania” – dodaje Małgorzata Stachurska, Sekretarz Zarządu

Najbardziej cieszy, gdy ktoś po udzielonej poradzie, dziękuję za nią, życzy nam najlepszego, jest zadowolony z oferowanej usługi. 

Dziś projekt to już rozpędzona maszyna, w której wszystkie trybiki działają prawidłowo i w jednym celu – nieść pomoc potrzebującym. 

W ostatnich trzech miesiącach udzieliliśmy kilkaset porad, wyprodukowaliśmy 3 spoty, 3 podcasty, przeprowadziliśmy 5 webinarów. Piszą o nas urzędy, instytucje, inne organizacje. Zaczęliśmy nawet organizować webinary zamknięte dla podopiecznych podmiotów, np. DPSu – na zlecenie. 

-„A nad wszystkim czuwa Biuro Rachunkowe zewnętrzne, kierownik i koordynator projektu, a nawet Rada Merytoryczna przy Prezes Zarządu” – mówi Sylwia Krajewska, Wicedyrektor ds. Edukacji

Projekt wchodzi jeszcze tej jesieni do Zakładu Karnego w Gębarzewie, a jego niektóre elementy wsparła kadra naukowa dwóch ośrodków akademickich w Polsce. 

– „Projekt to nie tylko pomoc ludziom, ale szansa na rozwój własnych kompetencji, zdobycie doświadczenia zawodowego” – mówi nowo przyjęta do Stowarzyszenia psycholożka. 

Pisząc o projekcie trudno nie wspomnieć o pracownikach NIW-CRSO i naszej Opiekun. Za nami wiele realizacji i różnie to bywało. Tu obsługa organizacji pozarządowych jest na szóstkę. Cierpliwość naszej Opiekun Projektu także 🙂

Projekt “Świadomy Obywatel – Prawo do Porady” realizowany jest ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Wsparcia Rozwoju Organizacji Poradniczych na lata 2022 – 2033.